

Garaż autobusowy, znany również jako zajezdnia autobusowa[a], stajnia autobusowa lub stodoła autobusowa, jest obiektem, w którym przechowywane i konserwowane są autobusy. W wielu aglomeracjach garaże autobusowe znajdują się na terenie dawnych stodół samochodowych lub tramwajowych, gdzie składowano tramwaje (tramwaje), a działalność przeniesiono do autobusów. Na innych obszarach wybudowano garaże w celu zastąpienia stanowisk dla koniobusów lub na dziewiczych terenach, gdzie populacja nie była tak duża jak obecnie.
Największą zajezdnią autobusową na świecie jest (na początku 2010 r.) zajezdnia autobusowa parku Millennium w Delhi w Indiach.
Większa wydajność bram przemysłowych
Mniejsze warsztaty mogą dysponować minimalnym zapleczem inżynieryjnym, ograniczonym jedynie do obsługi technicznej przy użyciu światła. Garaże mogą również zawierać pojazdy służące do odzysku, często przebudowywane autobusy, chociaż ich częstotliwość występowania zmniejszyła się wraz z zatrudnianiem wykonawców do odzyskiwania awarii i wzrostem niezawodności.
W ciągu nocy bardziej wartościowe lub regularnie użytkowane autobusy są zazwyczaj przechowywane we wnętrzu garażu, w którym znajdują się mniej używane lub starsze pojazdy służbowe, a pojazdy wycofane do przechowywania lub oczekujące na utylizację, przechowywane na zewnątrz. W ciągu dnia w obszarach wewnętrznych i zewnętrznych będzie można wykonywać różne ruchy. Pojazdy zabytkowe przechowywane są prawie wyłącznie wewnątrz garażu.
Często w garażach znajdują się miejsca przeznaczone na odpoczynek dla kierowców wyznaczonych do wykonywania obowiązków “w razie potrzeby”, przy czym w razie awarii mogą oni być zmuszeni do prowadzenia autobusów zastępczych lub zastępczych. W garażu mogą też występować kierowcy “lekkich obowiązków”, którzy jedynie przemieszczają autobusy wewnątrz garażu, często nazywani rozrządem. Zobacz ofertę
Zainstalujemy dla Ciebie każdy typ bramy.
Niektóre przedsiębiorstwa autobusowe wykorzystują również stacje zewnętrzne jako dodatkowe miejsce do przechowywania autobusów. Są to z reguły parkingi zewnętrzne, gdzie autobusy są przechowywane przez noc lub pomiędzy szczytami, które są dogodniejsze do obsługi, co skraca martwy przebieg. W Wielkiej Brytanii odnotowano spadek liczby przypadków wandalizmu i ogólnego spadku liczby usług.
Garaże autobusowe z reguły mają duże powierzchnie bez przeszkód w postaci kolumn wsporczych, jak również wysokie dachy, szczególnie do składowania dwupiętrowych autobusów. Niedawno w Londynie przeniesienie tras z eksploatacji dwupoziomowej do autobusów przegubowych spowodowało problemy w niektórych garażach, które okazały się zbyt małe, aby pomieścić wszystkie autobusy zastępcze, co wymagało podziału przydziałów lub budowy nowych garaży.